ASPEK KAJIAN WACANA



CONTOH ASPEK KAJIAN WACANA

1.0 PENGENALAN

1.1 PENDAHULUAN

Menurut Smith (1969), penulisan merupakan satu proses penghasilan wacana bertulis dengan ketepatan dan formaliti yang berbeza-beza berdasarkan tujuan dan keperluan penulisan. Barnow (1989) pula berpendapat bahawa penulisan merupakan satu cara untuk melahirkan bahasa manusia melalui simbol-simbol yang dapat dilihat. Secara umumnya pula, penulisan merupakan satu proses yang melibatkan pembentangan idea-idea serta penyusunan yang dilakukan oleh penulis berkaitan dengan sesuatu isu untuk dipersembahkan kepada pembaca.

     Setiap idea yang telah diutarakan oleh penulis hendaklah jelas maksudnya menerusi penggunaan bahasa yang tepat dan teknik penulisan yang sesuai seterusnya mampu menyalurkan idea kepada pembaca. Di Malaysia , penulisan merupakan satu aspek yang diberi penekanan dalam kurikulum sekolah, terutamanya bagi tujuan menduduki peperiksaan umum seperti Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR), Peperiksaan Menengah Rendah (PMR), dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Pengajaran penulisan naratif di sekolah adalah bertujuan untuk meningkatkan kemahiran menulis serta mengasuh pelajar tentang amalan kebudayaan, norma serta nilai-nilai yang dihargai dalam budaya dan bahasa.

     Tujuan penulisan adalah untuk menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif yang menggunakan bahasa yang gramatis dan laras yang tepat serta memperlihatkan pertautan idea dan wacana yang kemas dengan pemikiran yang kritis dan analitis. Penulisan juga mengukuhkan kemahiran berfikir pada peringkat yang tinggi seperti menganalisis, mengaplikasi dan menilai maklumat. Disamping itu, penulisan juga merupakan satu kaedah untuk pelajar berkomunikasi, mengorganisasikan fikiran dan maklumat, menyampaikan idea dan perasaan serta memperlihatkan kefahaman tentang sesuatu mata pelajaran.

1.2 DEFINISI TATABAHASA WACANA DALAM KEMAHIRAN PENULISAN

     Melalui sumber yang diperolehi daripada Kementerian Pelajaran Malaysia 2003, tatabahasa merujuk kepada aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu. Morfologi merupakan bidang ilmu bahasa yang mengkaji struktur, bentuk kata, dan penggolongan kata. Sintaksis pula merupakan bidang ilmu bahasa yang mengkaji bentuk, struktur, dan binaan ayat. Menurut Harimuthi (1982) dalam Sharifah (2007), wacana ialah unit bahasa yang melebihi batas ayat.

     Wacana merupakan satuan bahasa yang lengkap kerana sesuatu wacana mungkin terdiri daripada dua atau beberapa gabungan ayat, satu perenggan, satu bab, sebuah buku atau satu siri buku. Selain itu, wacana turut menunjukkan perkembangan fikiran yang berurutan dan disusun secara sempurna seterusnya menghasilkan satu pemikiran yang utuh. Wacana terletak dalam hieraki tertinggi iaitu selepas tingkat ayat, klausa, frasa dan kata. Wacana direalisasikan dalam bentuk karangan yang utuh seperti novel, perenggan, kalimat atau ayat yang membawa amanat yang lengkap.

     Stubbs dalam Taringan (1993) turut mengemukakan definisi yang hampir sama iaitu, wacana merupakan organisasi bahasa yang berada di atas klausa. Dengan perkataan lain, apabila terdapat unit-unit linguistik lebih besar daripada klausa, maka ianya akan disebut sebagai wacana. Moeliono (1995) dalam Adenan (2013) pula mendefinisikan wacana sebagai rentetan kalimat yang berkaitan sehingga terbentuk makna yang serasi antara kalimat tersebut. Wacana mewujudkan komunikasi verbal iaitu dalam bentuk lisan dan bukan lisan. Wacana lisan merupakan komunikasi lisan yang melibatkan pembaca dan pendengar. Manakala bagi wacana bukan lisan pula adalah dalam bentuk penulisan yang melibatkan penulis dan pembaca. (Surdayat, 2009)

1.3 KONSEP TATABAHASA WACANA DALAM KEMAHIRAN PENULISAN SEKOLAH RENDAH

     Konsep pengajaran tatabahasa wacana dalam penulisan karangan bagi pelajar sekolah rendah merangkumi perbendaharaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca dan ejaan (Kamarudin, 2002). Melalui pengajaran tatabahasa dalam penulisan murid akan dapat menulis perkataan dan melahirkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah dilalui. Penekanan perlu diberikan pada penggunaan ayat yang gramatis, tanda baca dan ejaan yang betul, serta tulisan yang jelas dan kemas.

     Pengajaran tatabahasa di sekolah membolehkan pelajar berkomunikasi dalam bahasa Melayu dengan baik (Azizi Abd Talib, 2000). Mengulas daripada pendapat yang telah dikemukan oleh beliau, dapat dinyatakan bahawa pengajaran tatabahasa wacana penting bagi membantu pelajar agar dapat menggunakan sistem bahasa yang sesuai, menghasilkan ayat yang gramatis dan berkomunikasi dengan berkesan. Dalam sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM (2001), aspek tatabahasa sangat ditekankan dan dijadikan dasar kecekapan berbahasa dan diajar secara terancang dalam konteks bagi menghasilkan ketepatan berbahasa. Ini bagi membolehkan murid-murid mengikuti pengajaran tatabahasa secara berkesan dan memudahkan pemahaman mereka.

     Pengajaran tatabahasa juga hendaklah diajar dengan tidak memisahkan aspek-aspek tatabahasa yang hendak diajar dengan kemahiran bahasa yang lain. Pengajaran tatabahasa yang terancang juga dapat membantu murid-murid memahami unsur-unsur tatabahasa, fungsinya dan makna tatabahasa. Oleh itu, Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM (2001) mencadangkan bahawa tatabahasa hendaklah digabungkan dengan kemahiran-kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca dan menulis.Tujuan utama penggabungan ini adalah untuk memastikan pengajaran tatabahasa sahaja. Hal ini demikian kerana, dengan strategi ini murid akan belajar dan menguasai tatabahasa sambil melakukan aktiviti-aktiviti yang bermakna dalam kemahiran yang ditetapkn. (Awang Sariyan, 2004).


2.0 STRATEGI PENGAJARAN WACANA PENULISAN KARANGAN PERINGKAT SEKOLAH RENDAH

Marohaini Yusoff (1989) mendapati bahawa fenomena pengajaran dan pembelajaran di sekolah lebih tertumpu kepada penghasilan isi atau fakta dalam kegiatan menulis atau mengarang. Aspek penggunaan bahasa yang baik dan teknik-teknik mengarang yang berkesan kurang dititikberatkan. Murid hanya diberi penekanan terhadap berfikir untuk mendapatkan isi.

     Fenomena ini menyebabkan murid kurang berkemahiran dalam berfikir untuk menghasilkan atau memikirkan cara yang berkesan menyampaikan sesuatu mesej atau idea dengan menggunakan wacana tatabahasa yang tepat dalam penulisan karangan. Isahak Haron (1979) dalam Hasyim Othman (2000) pula mengatakan bahawa karangan bukanlah sekadar hasil kepandaian atau kemahiran mengubah atau menyusun kata-kata, frasa, dan ayat, tetapi merupakan kemahiran penyampaian idea, fakta dan sebagainya secara lisan atau bukan lisan dengan menggunakan alat komunikasi iaitu bahasa.

     Hal ini selaras dengan Kurikulum bahasa Melayu, iaitu menyediakan murid menguasai kecekapan berbahasa dan berkomunikasi dengan menggunakan peraturan tatabahasa secara betul dan tepat. Murid mampu mengungkapkan segala ilmu daripada pelbagai bidang disiplin atau mata pelajaran lain disamping mengembangkan kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis (Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu KBSM, 2000). Oleh itu, dalam usaha untuk mempertingkatkan kemahiran menulis dalam kalangan pelajar, aspek tatabahasa harus diberi penekanan. Strategi pengajaran penulisan yang berkesan akan memberikan kesan kepada keupayaan murid dalam menghasilkan penulisan yang baik dan gramatis. Dalam usaha untuk mempertingkatkan kemahiran penulisan murid, Kamarudin Husin (1988) telah mengemukakan tiga peringkat strategi penulisan iaitu sebelum, semasa dan selepas penulisan.

2.1 PERINGKAT SEBELUM PENULISAN

     Dalam peringkat sebelum penulisan, murid perlu memahami dengan jelas kehendak soalan dan format penulisan seperti yang dikehendaki. Setelah memahami kehendak soalan, kata kunci perlu digariskan untuk memudahkan murid menghasilkan idea. Seterusnya, membuat rangka penulisan yang merangkumi pendahuluan, isi, dan penutup. Pelbagai cara yang berkesan boleh diaplikasikan dalam mencatat isi, antaranya ialah menggunakan pernomboran, peta konsep minda dan lain-lain lagi.

2.2 PERINGKAT SEMASA PENULISAN

     Pada peringkat ini, penulisan perlu dilakukan berdasarkan isi atau kerangka penulisan seperti yang telah dirangka. Pendahuluan hanya ditulis secara ringkas tetapi merangkumi ayat tesis, ayat topik, ayat sokongan dan kesimpulan agar pembaca lebih mudah untuk memahami apa yang telah ditulis. Setiap isi dalam penulisan perlu dinyatakan dan diikuti dengan penjelasan atau keterangan lanjut yang disertakan dengan contoh. Penutup dalam penulisan juga dibuat secara ringkas iaitu membuat rumusan secara keseluruhan penulisan. Penulisan juga perlu diikuti dengan sistem ejaan, tanda baca, tatabahasa, kosa kata, dan wacana yang digunakan dengan betul dan sesuai.

2.3 PERINGKAT SELEPAS PENULISAN

     Setelah menyiapkan karangan, murid perlu membaca semula hasil penulisan untuk menyemak format, isi atau huraian, imbuhan, struktur ayat, ejaan, tanda baca, dan perbendaharaan kata. Apabila kesalahan yang dikenalpasti dalam penulisan tersebut, pembetulan perlu dilakukan atau membuat penambahan terhadap kekurangan yang terdapat dalam penulisan yang dihasilkan.


3.0 CIRI-CIRI DAN KEPENTINGAN MENGAPLIKASIKAN WACANA DALAM PENULISAN KARANGAN

3.1 CIRI-CIRI WACANA

Ciri-ciri bagi wacana ialah berstruktur iaitu merangkumi pendahuluan, isi, dan penutup. Dalam pendahuluan, penulis membayangkan perkara yang ingin dibincangkan selanjutnya. Hujah, ulasan, dan pendapat tentang isu yang disertakan dengan contoh pula ditulis dalam isi. Dalam penutup pula, kesimpulan secara menyeluruh dilakukan terhadap penulisan yang dibuat. Selain itu, setiap wacana yang dihasilkan dalam penulisan juga mempunyai tujuan kerana dengannya kita dapat menentukan jenis wacana yang ingin digunakan. Wacana digunakan dalam penulisan berformat dan penulisan tidak berformat. Wacana dalam penulisan berformat meliputi surat kiriman tidak rasmi, surat kiriman rasmi, dialog, syarahan, ucapan, perbahasan, laporan, berita dan catatan harian. Wacana dalam penulisan tidak berformat pula tidak mempunyai format yang khusus dan kebiasaannya, penulisan jenis ini menghendaki penulis membincangkan sesuatu topik yang diberi berdasarkan pengalaman. (Adenan dan Mohd Rain, 2013).

     Menurut Beaugrand dan Dressler (1981) yang dipetik dari surat khabar Berita Harian pada tahun 2008 menyatakan bahawa terdapat tujuh ciri wacana yang perlu dipenuhi untuk menghasilkan wacana, iaitu tautan, runtutan, tujuan, penerimaan maklumat, keadaan dan interteks.

I.            Kohesi atau tautan: keserasian hubungan antara satu unsur linguistik dengan unsur linguistik yang lain dalam sesuatu wacana bagi menghasilkan wacana yang lengkap. Keserasian hubungan tersebut dapat dilihat melalui hubungan antara satu perkataan, frasa atau ayat lain dalam wacana yang sama, frasa atau ayat dengan perkataan.

II.          Koheran atau runtutan: kesinambungan idea yang terdapat dalam sesebuah wacana sehingga menjadikan teks tersebut bermakna.

III.       Tujuan: ditentukan oleh penghasil wacana tersebut. Tujuan juga membolehkan penghasil wacana menentukan jenis wacana yang digunakan.

IV.         Penerimaan: tahap penerimaan seseorang itu tinggi sekiranya pendengar atau pembaca memahami sepenuhnya wacana yang dihasilkan sama ada dalam bentuk lisan atau tulisan.

V.            Maklumat: terbahagi kepada dua iaitu maklumat lama dan maklumat baru. Maklumat lama merupakan maklumat yang telah dinyatakan pada peringkat awal dan diulang semula dalam konteks yang berikutnya. M Maklumat baru pula ialah maklumat yang baru sahaja dinyatakan dengan anggapan pendengar atau pembaca tidak mengetahui maklumat itu sebelum ini.

VI.         Keadaan: sesuatu wacana yang dihasilkan perlu sesuai dengan keadaan. Oleh itu, untuk menghasilkan sesuatu yang sesuai dengan keadaan, pemilihan kata, frasa atau ayat adalah penting.

VII.      Interteks: bermaksud wacana yang bergantung kepada wacana lain. Wacana-wacana yang lain turut memainkan peranan penting untuk membantu seseorang memahami dengan mudah. Kefahaman seseorang terhadap sesebuah wacana bergantung kepada terhadap perkara yang dibaca atau didengarnya itu. Pengetahuannya

3.2 KEPENTINGAN MENGAPLIKASIKAN WACANA DALAM PENULISAN KARANGAN

     Wacana dalam penulisan karangan akan mempengaruhi pengolahan, penyusunan struktur ayat, pembahagian perenggan, penggunaan kosa kata, dan penggunaan bahasa secara keseluruhan bagi menghasilkan sebuah penulisan atau ucapan yang baik. Isi yang banyak dan bertepatan dengan tajuk dapat menghasilkan sebuah penulisan yang baik. Walaubagaimanapun, sekiranya sesebuah penulisan tersebut tidak menggunakan penanda wacana yang sesuai, maka penulisan tersebut tidak akan sempurna kerana binaan ayatnya tidak gramatis.

i)     Contoh penanda wacana bahagian pendahuluan: “sebelum saya membicarakan dengan lebih lanjut, eloklah saya menerangkan maksud kebersihan”.

ii)   Contoh penanda wacana bahagian isi: Pelbagai punca yang dikenal pasti telah mengakibatkan berlakunya masalah ini, antaranya ialah pencemaran udara, pencemaran air dan sebagainya. 

iii)    Contoh penanda wacana bahagian penutup Kesimpulannya, bagi menjamin kesihatan dan kesejahteraan hidup kita, amalan kebersihan diri dan persekitaran amatlah penting bagi setiap individu.

     Penanda wacana merupakan perangkai ayat untuk menentukan perkaitan atau kesinambungan antara satu idea dengan satu idea yang lain dalan ayat atau perenggan. Antara penanda wacana yang sering digunakan ialah Sselain itu, keadaan ini, namun begitu, akibatnya begitu jua, sebaliknya, walaupun, kesimpulannya, akhirnya, seterusnya, jadi, sementara, kalau demikian, walau bagaimanapun, sebelumnya, kini, pada umumnya, keseluruhannya, tegasnya dalam nada berbeza, justeru, sejajar dengan itu, meskipun demikian, dan oleh hal demikian.


4.0 APLIKASI PENULISAN WACANA DALAM PENULISAN SEKOLAH RENDAH

Aplikasi penulisan wacana dalam dalam penulisan sekolah rendah melibatkan tajuk atau objektif, kemahiran, media pengajaran, dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Contohnya: tajuk atau objektif: penulisan - menyambung cerita. murid boleh – menulis tentang tajuk yang diberikan.

Kemahiran: 1.16 – menyoal untuk mendapatkan maklumat.
2.26 – memberikan pendapat tentang sesuatu pernyataan yang diketahui. Media pengajaran:- gambar, kad perkataan dan keratin akhbar.
KBKK: Sumbang saran dan menyusun mengikut urutan.


4.1 MERANCANG PENULISAN 1.KERANGKA PENULISAN

     Pengenalan memperkenalkan sesuatu perkara atau tajuk yang mungkin pembaca tidak tahu atau tidak faham. Murid perlu menarik perhatian pembaca supayamembaca penulisan tersebut. Isi Isi hendaklah mengikuti kehendak tajuk penulisan tersebut. Penulisan yang baik sekurang kurangnya mengandungi empat isi dan disusun dengan teratur serta berkaitan antara satu dengan yang lain. Setiap isi perlu dipecahkan dalam perenggan yang khusus dan isi yang utama mestilah didahulukan dalam penulisan tersebut. Pastikan semasa mengolah ayat, isi tidak terkeluar daripada tajuk yang dikehendaki. Keaslian isi penulisan sangat penting dalam mnghasilkan sesebuah penulisan yang bermutu iaitu tidak meniru bulat-bulat daripada penulisan lain. Terdapat enam kaedah yang boleh diaplikasikan dalam mengenal pasti isi iaitu:

1.     Apakah?
2.    Siapakah?
3.    Bilakah?
4.    Mengapakah?
5.    Dimanakah?
6.    Bagaimanakah?

     Penutup Kesimpulan merupakan rumusan secara menyeluruh bagi sesuatu penulisan yang telah dihasilkan. Dalam kesimpulan, pendapat mengenai perbincangan atau tajuk penulisan juga perlu digambarkan secara ringkas dan penamatan penulisan secara mengejut dan tergantung perlu dielakkan.

4.2 CARA MENULIS

     Pemilihan tajuk atau soalan semasa memilih tajuk soalan, baca dan fahami terlebih dahulu setiap tajuk atau soalan dan mengenalpasti segi bentuk soalan iaitu berformat atau tidak berformat. Kemudian pilih tajuk yang benar-benar boleh dikuasai. Penyusunan rangka penulisan Dengan menggunakan kaedah yang mudah untuk mendapatkan isi, senaraikan semua isi penting secara ringkas dan menyusun isi mengikut urutan dan kepentingan. Kemudian, memasukkan huraian yang disertakan dengan comtoh yang sesuai. Semasa memulakan penulisan, pastikan dimulakan dengan pendahuluan pada perenggan yang pertama. Setiap isi yang dihuraikan perlu ditulis dalam satu perenggan dan disertai dengan contoh. Penyemakan penulisan setelah selesai menulis, murid perlu melakukan penyemakan bagi memastikan tiada kelemahan dalam penulisan yang dihasilkan. Antara aspek yang perlu disemak ialah, kejelasan tulisan, kesalahan ejaan, tanda baca, penggunaan imbuhan, struktur ayat dan aspek tatabahasa yang lain.


5.0 KESIMPULAN DAN PENUTUP

     Penulisan yang baik perlu mengembangkan ideanya dengan baik dan sempurna. Penulisan yang baik dan berkesan ialah “clear writing is clear thinking” (penulisan yang baik merupakan pemikiran yang jelas”) Ssouri (1981). Penulisan adalah untuk menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif yang menggunakan bahasa yang gramatis dan laras yang tepat serta memperlihatkan pertautan idea dan wacana yang kemas dengan pemikiran yang kritis dan analitis. Penulisan juga mengukuhkan kemahiran berfikir pada peringkat yang tinggi seperti menganalisis, mengaplikasi dan menilai maklumat. Wacana pula merupakan unit bahasa yang melebihi batas ayat. Selain itu, wacana turut menunjukkan perkembangan fikiran yang berurutan dan disusun secara sempurna seterusnya menghasilkan satu pemikiran yang utuh. Wacana terletakkan dalam hieraki tertinggi iaitu selepas tingkat ayat, klausa, frasa dan kata. Konsep pengajaran tatabahasa wacana dalam penulisan karangan bagi pelajar sekolah rendah merangkumi perbendaharaan kata, struktur ayat, penggunaan imbuhan, tanda baca dan ejaan.


     Kamarudin Husin (1988) telah mengemukakan tiga peringkat strategi penulisan wacana bagi peringkat sekolah rendah iaitu sebelum, semasa dan selepas penulisan. Ciri-ciri wacana pula merangkumi tautan, runtutan, tujuan, penerimaan maklumat, keadaan dan interteks. Wacana penting dalam penulisan karangan kerana mempengaruhi pengolahan, penyusunan struktur ayat, pembahagian perenggan, penggunaan kosa kata, dan penggunaan bahasa. Aplikasi penulisan wacana dalam dalam penulisan sekolah rendah melibatkan tajuk atau objektif, kemahiran, media pengajaran, dan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Kesimpulannya, mengarang bukanlah suatu proses yang hanya berdasarkan kepada jumlah idea atau isi, ejaan, tanda baca dan struktur binaan ayat semata-mata. Sebaliknya, proses mengarang memerlukan kemampuan membina perenggan idea atau isi yang sempurna dari segi pengolahannya dan mempunyai wacana yang berkesan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan